Stipendium för bästa examensarbete inom logistikområdet
Plan utser årligen ”Bästa examensarbete inom logistik”. Stipendiet är öppet för studerande vid svenska universitet och högskolor i samband med magisteruppsatser och motsvarande nivå inom logistikområdet.
Prissumman är 10 000 kronor. Bedömningarna baseras på arbetets tillämpbarhet i praktisk verksamhet och teoretiskt bidrag, nyhetsvärde, originalitet, metodtillämpning med mera.
Stipendiet delas ut i samband med vår årliga Forsknings- & tillämpningskonferens i oktober. Priset inkluderar deltagande i konferensen, logi och resa inom Sverige.
Ansökan tillsammans med uppsatsen i pdf-format skickas till exjobb@plan.se
Exjobb som blivit klara fram tom 30 juni 2025 är med i tävlingen och ska skickas in senast 30 juni.
Vinnare 2023/2024 är:
Författare är, Johan Kristiansson & Pontus Isaksson, Linköpings Universitet
Kort om examensarbetet
PostNord TPL ser en utmaning med ineffektiva fyllnadsgrader i sina transporter till deras slutkund, från PostNord TPL:s nya distributionslager Malmölandet i Norrköping. På grund av detta vill PostNord TPL förbättra sina utleveransprocesser för att höja fyllnadsgraden, vilket de vill möjliggöra genom att identifiera olika åtgärder. Vidare, vill företaget även identifiera vilken effekt dessa åtgärder kan medföra på verksamhetens kostnader och klimatpåverkan. Syftet med studien är därför att kartlägga PostNord TPL:s utleveransprocesser för att identifiera förbättringsområden och åtgärder med mål att öka fyllnadsgraden i transporter till slutkundens butiker, samt kartlägga vilka potentiella effekter en ökad fyllnadsgrad har med avseende på kostnader samt klimatpåverkan.
Motivering
Ett omfattande och ambitiöst examensarbete som med noggrannhet, struktur och tydlighet behandlar en aktuell fråga av stor betydelse för många företag, organisationer och samhället i stort.
Författare är, Klaus Arthur Schucht
Kort om examensarbetet
Schucht tar sig i det här examensarbetet på avancerad nivå an hur självkörande vägtransporters förekomst i framtiden får implikationer för affärsmodeller och därtill hörande kommersialisering och värdeerbjudande. Examensarbetet presenterar ett ramverk som syftar till att bistå branschen med verktyg för att på ett strukturerat sätt utvärdera alternativa affärsmodeller för att kommersialisera självkörande vägtransporter. Särskilt adresserar examensarbetet potentiella sätt på vilka hela branschen kan komma att förändras när olika typer av aktörer finner för dem helt nya möjligheter att verka på marknaden.
Motivering
Schuchts har genomfört ett examensarbete med gedigen teoretisk förankring och en imponerande mängd insamlad empiriska data. På ett förtjänstfullt sätt utvecklar han ett ramverk för att bistå tansportbranschen i kommande utmaningar kopplat till introduktion av ny teknik, specifikt självkörande vägburen godstransport. Rapporten är ytterst välskriven och har ett tydligt vetenskapligt bidrag.
”Circular Economy in the Service Market: Waste Management in Distribution Centres” – pdf
Författare är, Julia Burman och Sofie Winther.
Kort om examensarbetet
Examensarbetet studerar hur slöserier i form av avfall kan hanteras i distributionscenter för att minska miljöpåverkan och bidra till cirkulär ekonomi inom servicesektorn.
Motivering
Med ett examensarbete som vetenskapligt ligger helt rätt i tiden har Burman och Winther tagit sig an att förstå på vilket sätt avfallshanteringen inom distributionscenter påverkar möjligheterna till cirkulär ekonomi. En rigorös forskningsansats och väl genomtänkta metodval har lett till en jämförande fallstudie där inte bara primära källor till en ökad mängd avfall identifieras utan där författarna också exemplifierar generaliserbara förbättringsförslag av relevans för hela sektorn.
Författare: Carl Christensen och Robert Ellis.
Kort om examensarbetet
Examensarbetet syftar till att utvärdera containergårdar som alternativt mellanlager för inkommande råmaterial samt bedömer alternativa ägarstrukturer för sådan typ av lagerhantering.
Motivering
Christensen och Ellis tar sig an ett forskningsproblem av särskild praktisk relevans under den senaste tidens störningar i försörjningskedjor. Genom att studera både rent praktiska lösningar för alternativ lagerhållning samtidigt som de utvärderar olika ägarstrukturers för- och nackdelar från olika perspektiv erbjuder författarna beslutsstöd för att hantera framtidens föränderliga försörjningskedjor.
”Environmental impact of e-commerce logistics” – PDF
Författare är Thed Kerrén, KTH, skolan för arkitektur och samhällsbyggnad. Examensarbete för avancerad nivå.
Kort om examensarbetet
I litteraturen om e-handelslogistik har de två huvudsakliga leveransmetoderna – hemleverans och leverans till utlämningsställe (CDP) – sällan jämförts med avseende på deras miljöeffekter. Detta trots en växande e-handel och faktumet att logistikdelen av transportsektorn står för en stor del av föroreningarna i städer. I denna rapport har de två leveransmetoderna jämförts med avseende på deras miljöpåverkan genom en skräddarsydd modell, som bygger dels på simulering med hjälp av ruttplaneringsproblem (VRP), dels på en korsnästad logitmodell (CNL). Resultaten visar att vilken leveransmetod som presterar bäst (räknat utifrån lägst utsläpp), är starkt beroende av avståndet till distributionscentret (DC), kundtätheten, tätheten av utlämningsställen och områdets demografi. Hemleveranser visade sig vara mer känsliga för kundtätheten och avståndet till distributionscentret än leveranser via utlämningsställe.
Motivering
Ett mycket väl genomfört och avancerat exjobb utan uppenbara svagheter som ligger helt rätt i tiden och med praktiskt relevanta resultat.
